, , , , ,

5 tips til et vellykket bedriftsarrangement

Å planlegge et arrangement tar som regel mye mer tid enn det som var planlagt. Bedrifter som gjør dette internt, må ofte nedprioritere andre arbeidsoppgaver for å komme i mål. Et vellykket bedriftsarrangement krever et våkent øye. Mange detaljer skal på plass og inkluderer ofte koordinering av flere ulike aktører. Ordet Event assosierer du gjerne med svære produksjoner, kjente artister på store scener, lysshow og konferansierer kjent fra TV. Event eller arrangementer kommer i alle typer størrelser og innpakninger, og ved å benytte kreativitet og et godt kontaktnett, kan du virkelig skille deg ut.  Vi i Arrangøren har satt opp 5 tips til et vellykket bedriftsarrangement som er viktig å tenke på uansett størrelse på arrangementet ( eller budsjettet).

1. –  Planleggingsfasen – gjør grundig research

Lite eller stort med få eller mange deltakere – når et arrangement skal planlegges er det viktig å tenke på detaljene. Finn svar på følgende spørsmål:

  • Hva er hensikten er med arrangementet og hvordan er gruppen av deltakere sammensatt?
  • Kjønnsfordeling, alderssammensetning, er det kun ansatte eller er de ansatte invitert med følge?
  • Er det et budskap som skal presenteres eller er det en ren sosial begivenhet?
  • Fallgruber – noe en bør være ekstra obs på?
  • Budsjett for arrangementet

Planleggingen og researchdelen er avgjørende for å finne frem til de beste løsningene. Vær grundig i denne fasen, og få et perfekt grunnlag for et vellykket bedriftsarrangement.

 

2. Prosjektledelse – mange baller i luften

Ikke undervurder planleggingstiden til et vellykket bedriftsarrangement. Søk gjerne hjelp ved å leie inn en profesjonell arrangør- i god tid. Har du tidspress, kan gjerne en profesjonell arrangør «trylle frem» et godt resultat ved å benytte sin ekspertise og sitt kontaktnett. En ekstern prosjektleder/planlegger gir tilgang på solid fagkunnskap, og vet hva det innebærer å organisere ulike typer arrangementer. De kjenner også til smarte innkjøp og hvor en får fatt i ulik dekor og utstyr som passer din bedrift perfekt.

En profesjonell arrangør kan lede arrangementet fra A til Å, eller være inkludert i deler av prosessen. Planleggeren fungerer som en trygg sparringspartner som bidrar med gode ideer og  hjelp til å skape den røde tråden. Det at eksterne tar seg av alle detaljer har sine fordeler for deg. Effektivt og tidsbesparende for virksomheten.

Festplanleggere er profesjonelle med et solid nettverk av samarbeidspartnere som alle deler ønsket om å skape et vellykket arrangement for din bedrift. De har også et våkent øye for alt som kan gå galt underveis i prosessen eller under selve arrangementet, og er forberedt på slike situasjoner. En annen positiv effekt ved å overlate ansvaret, er mindre stress på forhånd, noe som vil gjøre at du kan stille avslappet og forberedt som vertskap til arrangementet.

 

3. Tid er penger

Hvem står for planleggingen internt og har den/de egentlig tid til dette? Mange bedrifter har en egen primusmotor eller festkomiteer som alltid setter i gang arrangementer i tillegg til sine ordinære arbeidsoppgaver. Har den/de egentlig tid å være prosjektleder for bedriftens arrangementer ? Ved å overlate denne type oppgaver til profesjonelle, sparer bedriften tid internt i organisasjonen. Kanskje det ikke blir så dyrt som du tror?

 

4. Ikke vær redd for å skille deg ut

De mest minnerike og vellykkede arrangementer, er oftest de som er noe litt utenom det vanlige. En ekstern planlegger vil kanskje ha en annen oppfattelse av din organisasjon og komme med forslag som kan være nyskapende og annerledes og dermed skape engasjement blant gjestene/deltakerne. En minnerik sammenkomst skaper fornøyde medarbeidere, og kan bli en positiv snakkis på kontoret i etterkant.

Bedrifter har gjerne flere arrangementer i løpet av et år og for å få flest mulig til å komme, og for å få et godt utbytte, er det gjerne en ide å tenke litt nytt dersom det finnes etablerte tradisjoner.

5. Vær i forkant og vis de ansatte at de er viktige

Mye skjer gjennom et helt år, og mange er fanget av tidsklemmen. Planlegg i forkant og legg opp til et årshjul. Ha en synlig kalender på hva som skjer gjennom året. Det gir større sannsynlighet for at ansatte melder seg på ulike arrangementer. Å ta styring over tidsplanleggingen i god tid på forhånd, gir høyere deltagelse.

Send ut evalueringsskjema: Gjør det til en vane å alltid be om tilbakemeldinger. Følelsen av å bli hørt, og tatt med på beslutninger, danner god bedriftskultur. La de ansatte evaluere ulike bedriftsarrangementer. Dette kan også gi en god pekepinn på hvilke arrangementer dere skal prioritere i fremtiden.

Da gjenstår det bare å ønske dere lykke til med kommende arrangementer, og husk at vi gjerne stiller opp om dere ønsker profesjonell hjelp.

Ha en flott høst – Hilsen Mette-Christine og Vibeke