TIPS TIL PLANLEGGING AV ÅRETS BEDRIFTSARRANGEMENT

2019 er her, og også nye planer og budsjetter. Dersom dere skal avholde arrangementer i år, bør planleggingen starte i god tid. Det gir god oversikt, forutsigbarhet, kan være kostnadseffektivt og gi bedre deltakelse. Les våre tips til hvordan du kan planlegge årets bedriftsarrangement.

Våre beste tips

1: Sett opp datoer for årets arrangementer i god tid.

Mange ansatte har familie og aktive liv, og deltar gjerne på mange ulike arrangementer og events iløpet av året. Vi reiser også mer enn før, både i privat og jobbsammenheng, og mange må prioritere hva man skal delta på, og hva som ikke passer. Dersom datoene er klar tidlig, er det lettere å planlegge og få ting til å passe inn i kalenderen.

2: Definer hvilke aktiviteter du ønsker å gjennomføre.

Vil dere ha familiedag, sommerfest, blåtur, internseminar, kick-off/teambuilding, julebord med ektefeller, utenlandsreiser, ulike events eller markeringer som et jubileum? Valgmulighetene er mange, og i tillegg til at budsjett må vurderes, er det andre tanker som kan spille inn:

Hva har dere gjort før? Er det mange ansatte med familier, kan det være kjekt å invitere til en familiedag. Et kick off/ teambuilding virker samlende og motiverende, og sosiale aktiviteter som sommerfest, blåtur og julebord har kanskje vært en selvfølge i bedriften i mange år? Selv om bedriften har gjennomført faste arrangementer i mange år, er det lurt å fornye seg litt, og ta en gjennomgang. Er det noen aktiviteter som har hatt dårligere oppmøte de senere år? Har dere fått andre ønsker fra de ansatte? Kan man slå sammen en sosial sammenkomst med en faglig del? Det er lurt å planlegge både store og mindre arrangementer, og vi hjelper dere gjerne med å finne det som passer din bedrift best.

3: Jo flere arrangementer som er planlagt på forhånd, desto enklere blir det å budsjettere.

Det gir god oversikt over de totale kostnadene knyttet til slike aktiviteter, og gir gode valgmuligheter slik at dere får arrangementet akkurat slik dere ønsker. Er du ute i god tid, er det også lettere å sammenlikne priser. Du kan også muligens forhandle priser om du velger å ha flere arrangement på samme sted? Kort sagt – Jo bedre tid du har til å planlegge, jo bedre vil resultatet bli.

4: Lag et årshjul.

Sett opp de aktivitetene og arrangementene du mener dere skal gjennomføre i løpet av året, og involver gjerne de ansatte. Hva mener de at de trenger? Husk også å evaluere fjorårets og tidligere arrangement slik at det er mulig å gjøre forbedringer og endringer. Kanskje det kan være gunstig med tanke på kostnader og tidsbruk å slå sammen ulike aktiviteter? Som for eksempel ved å slå sammen salgsmøte og teambuilding, eller internseminar og julebord? Visste du forresten at du får fratrekk i moms, dersom det er et faglig innhold?

Har dere ikke mal for årshjul? Det finnes mange maler som kan lastes ned på nettet.

Vi har etter hvert fått god oversikt over valgmuligheter, og også hvilke utfordringer bedrifter møter når de skal gjennomføre arrangementer. Ta oss gjerne med på planleggingsdelen – vi elsker å hjelpe slik at arrangementet blir vellykket.

Lykke til 🙂

Hilsen Mette-Christin og Vibeke