Et nytt bryllupsår er i gang og mange forventningsfulle og engasjerte brudepar er på jakt etter inspirasjon til sitt drømmebryllup. Kanskje datoen er satt og planleggingen allerede er i full gang? Eller kanskje har du nylig blitt fridd til av din kjære, og lurer på når du skal starte planleggingen?

Uansett hvor du er i prosessen, skal vi gi deg noen gode råd om hvordan du kan planlegge rammen rundt ditt drømmebryllup. Rådene gjelder uavhengig av størrelse-  et lite eller et stort budsjett, om det er i Norge eller i utlandet eller om bryllupet er langt frem i tid eller nært forestående. Et gjennomsnittlig bryllup koster ca. 150.000 kroner, og med en slik investering kan det være greit å finne oppskriften slik at dagen blir slik du drømmer om. Vil du ha gode råd før du setter i gang med planleggingen, bør du definitivt lese videre:

1. Kartlegging av ønsker og behov for rammene rundt dagen.

Det første du bør gjøre og muligens det viktigste av alt, er å lage en ønskeliste over hva som karakteriserer ditt drømmebryllup.  Hvordan ønsker du at dagen skal være? Har du noen drømmer som du vil realisere? Prat sammen og bli enig om hvilke rammer dere ønsker for deres dag. Det at dere er sammen om planene , vil hjelpe dere videre i planleggingen, og veien til et vellykket drømmebryllup blir mye enklere.

2. Budsjett

Det er viktig å ha et budsjett som et verktøy i planleggingen. Hvor mye penger kan dere bruke på bryllupet, og hvordan skal dere prioritere mellom de ulike postene i budsjettet? Hva er viktigst for dere? Er drømmekjolen kjempedyr, må det kanskje brukes mindre penger på blomster eller musikk i kirken. Prioriteringer er viktig.

Viktige faktorer å ta stilling til som påvirker kostnadsrammen;

  1. Hvor mange gjester ønsker dere å invitere?
  2. Skal bryllupet holdes hjemme, et annet sted i landet eller i utlandet?
  3. Hvilken type lokale ser dere for der? Hotell, selskapslokale eller utendørs i et telt?
  4. Hvilken type meny ønskes?
  5. Musikk/underholdning, DJ eller band?
  6. Blomster og type dekor

Vi har skissert en god del detaljer som må tas stilling til tidlig i prosessen, for bryllup kan planlegges i alle prisklasser. En viktig prisfaktor er også valg av sesong. Velger dere å ha bryllupet på vinterstid, kan du sannsynligvis få bedre priser enn ved å velge et sommerbryllup. En annen fordel med vinterbryllup er at det er mange råvarer, spesielt sjømat og vilt, som er på sitt beste på denne tiden.

 

3. Gjør det selv eller velg en profesjonell planlegger

Hvor mye tid har du til rådighet til å bruke på bryllupsplanleggingen? Det er mye arbeid både i månedene, ukene og kanskje ikke minst dagene før den store dagen. Du kan spare en del penger på å gjøre mye selv og å få hjelp av venner, men det som for blir glemt, er hvor mye tid dette tar- tid som kunne vært brukt på en annen måte. Hva om brudeparet med venner jobber hele uken og natten før med å dekke bord og pynte lokalet og ender opp med å føle seg utslitt på selve bryllupsdagen? Det kan være verdt å legge inn en post i budsjettet for en planlegger som kan fikse og ordne for dere. Dette er en av de viktigste opplevelsene i livet som bør nytes uten stress og kav i innspurten.

Flere og flere brudepar går i denne retningen og betaler for tjenesten, dette gjelder spesielt de mange parene som velger å gifte seg utenlands. Dersom du velger å gifte deg i utlandet, anbefaler vi virkelig å benytte en planlegger. Ikke fordi du ikke kan gjøre mye selv, men planleggerne kan språket, har et godt nettverk på stedene som anbefales, og har sannsynligvis forhandlet bedre priser. Uansett så vil du komme til duk og dekket bord.

Mer informasjon som kan være nyttig for deg som planlegger bryllup finner du blant annet her.

 

4. Den røde tråden

Ved å tenke på den røde tråden sikrer du en stemning som er med på å skape den riktige rammen for din drømmedag. Det kan være et fargetema, en blomst, et symbol eller et sted som er utgangspunktet. Den røde tråden kan da vises i alt fra invitasjoner til valg av sted/lokale, blomster og dekor, mat og musikk.

Dersom du ikke er den kreative typen selv, eller ikke ønsker å bruke mye tid på disse detaljene selv, finnes det profesjonelle bryllupsplanleggere og dekoratører etc. som kan hjelpe deg.

Vi i Arrangøren brenner for å hjelpe brudepar til å skape en drømmedag som minnes, lenge etter at bryllupet er ferdig. Ta gjerne kontakt med oss om dere vil ha tips og råd. Vi kan hjelpe til med mindre eller større eler av planleggingen eller komme inn som dekoratører og sette prikken over ien i kirken og/eller festlokalet.

Her kan du også lese en tidligere blogg med bryllupstema; valg av toastmaster.

Lykke til med bryllupsplanleggingen – Hilsen Mette-Christine og Vibeke 🙂