, , ,

Hvordan velge riktig lokale til selskapet?

Å velge rett lokale er viktig, og er noe vi ofte blir spurt om. Men hva bør man se etter? Magasinet Festmat intervjuet oss tidligere i år, og etter flere år som organisatorer og kreative hoder, vet vi at et selskap er så mye mer enn «bare et selskap». Alt må planlegges og gjennomføres til rett tid, og mye skal koordineres. Så hvordan velge riktig lokale til selskapet? Om arrangementet skal holdes i et uavhengig lokale, hotell eller selskapslokale, avhenger blant annet av antall gjester og type arrangement. Vil du gjøre en del selv, eller vil du ha alt fikset for deg? Vi håper våre tips hjelper deg med å komme et stykke på vei. Lykke til med planleggingen 🙂

 

Duk og dekket bord

– Tenk på hva du vil og hva du liker. Vil du ordne alt selv, ønsker du å stå for borddekorasjonene, eller foretrekker du at alt fikses? Restauranter og de fleste selskapslokaler lager egen mat, eller er knyttet opp til en bestemt leverandør. Hos noen selskapslokaler kan man ha medbrakt drikke, mens andre tilbyr drikke fra huset. Listen over alt man må huske på er lang. Vi anbefaler følgende lokaler der de fikser alt for deg:

  1. Christinegaard Hovedgård i Sandviken
  2. Kommandantboligen i Gravdal
  3. Grand selskapslokaler i Sentrum
  4. Ran Seilforening på Sotra

Hotell

I tillegg til alle de flotte selskapslokalene som finnes rundt omkring, er selvsagt hotell også et godt alternativ for deg som vil komme til duk og dekket bord. Hos mange hotell finnes det lokaler som kan romme både små, mellomstore og større selskaper. Disse rommene er som oftest godt utstyrt med teknisk utstyr slik at det ikke koster ekstra å leie inn lydanlegg til musikk. Her kan man også tilby tilreisende overnatting, ofte til gode rabatter.

Et rimeligere alternativ

Klubbhus og andre uavhengige lokaler er et godt alternativ dersom du ønsker å lage en rimeligere fest. Husk bare på at det krever mer av deg før alt er klart. Ønsker du mulighet for fri catering/ eget kjøkken? Da vet vi om flere lokaler som kan passe i Bergen. (Dette er ikke en sponset post.)

Tips: Husk alltid å sjekke opp i hvor lenge dere har lokalet. Er utvask inkludert i leieprisen, finnes bestikk og dekketøy på huset, eller må det kjøpes? Det kan fort bli dyrt om du ikke sjekker opp i alt på forhånd.

1: Nord-Norgehuset

Nord-Norgehuset ligger på Kalfaret og er sentralt til bykjernen i Bergen. Selskapslokalet ligger i en gammel Sveitservilla med plass til inntil 80 personer. Her har du fullt kjøkken og fri catering, noe som er ønskelig for mange. Vil du vite mer? Klikk her: Nord-norgehuset

2.Liland Ungdomslag

Liland ungdomslag ligger i Blomsterdalen syd for Bergen, med kort avstand til Flesland og Kokstad. Huset driftes på dugnadsånd og rommer et sjarmerende selskapslokale. Det kan dekkes til 80 personer og huse inntil 120 gjester i lokalet. Med tilgang til et stort kjøkken og  mulighet for fri catering, er du veldig fri til å gjøre akkurat det du ønsker mht servering.  Vi opplever lokalet som luftig og synes det er et stort pluss at det finnes en egen scene her. Om du vil vite mer, klikk her: Liland Ungdomslag

3.Skytterhuset på Stend

Skytterhuset ligger på Stend i Fana . Et lyst og fint hus der du kan dekke til opptil 90 gjester. Huset har fullt utstyrt kjøkken og er handicapvennlig. Ta en titt om du vil vite mer; Skytterhuset

4.Lyngbø klubbhus

Klubbhuset til Lyngbø IL ligger på Lyngbø (Ytre Laksevåg). Klubben har flere ulike typer av selskapslokaler i huset, som kan tilrettelegges for inntil 120 personer. Her får du luftige lokaler, med en god og sentral beliggenhet. Kjøkkenet er stort og innehar det meste av utstyr til festen.

Om du vil vite mer, klikk her: Lyngbø Klubbhus

5. Parkhuset og Klubbhuset

Dette er to lyse og fine selskapslokaler som ligger ved innkjøringen til Alvøen Idrettspark. Parkhuset har størst plass og passer dersom du skal ha selskap med mange gjester. Her kan du dekke til ca 80- 100 personer. I begge lokalene står du fritt til å velge om du vil lage mat selv, og du disponerer et fullt utstyrt kjøkken. Er dette stedet for deg? Les mer: Parkhuset og Klubbhuset

Vær tidlig ute

Dersom du har sett for deg et bestemt sted, er en viktig tommelfingerregel å være tidlig ute med bestillingen. Da slipper du å komme med hasteløsninger. Bryllupslokaler kan gjerne være reservert over et år i forveien, og  i konfirmasjonstiden er det gjerne flere hundre ungdommer som skal invitere til besøk i nærområdet. Det er ofte en fordel å ha selskapet i nærheten av seremonien, slik at gjestene ikke trenger å reise langt for å komme seg fra det ene stedet til det andre. Sjekk derfor muligheter i nærheten.

Ønsker du noe mer personlig? Ha festen hjemme

Et mer personlig preg på festen får du ved å holde festen hjemme. Innendørs, i hagen eller på en romslig terrasse finnes det mange muligheter. Et partytelt kan lett settes opp og vil romme mange mennesker, og her får du alt fra enkle oppsett til eksklusive telt. Mange er kanskje ikke klar over at det er like store muligheter til å få hjelp ved avholdelse av selskapet hjemme, som i et booket lokale. Du kan både få kokk hjem, serveringspersonell og vi stiller gjerne for å hjelpe med planleggingen, innkjøp, pynt og annen forberedelser. Med litt hjelp, kan du være med på din egen fest , fremfor å stå på kjøkkenet hele kvelden.

Tid er penger

Folk forstår mer og mer at det tar mye tid å planlegge et selskap – Tid er penger. Vi synes det er fantastisk gøy å se at vertskapet koser seg som gjest på egen fest. De er uthvilt og klar for å være sammen med gjestene sine. Det gir oss en ekstra glede.

Tips som sparer penger

Dersom du planlegger en konfirmasjon, et bryllup eller en annen stor feiring, og er på jakt etter litt ekstra pynt til bordet eller selskapslokalet, er det mulig å leie hos oss. Vi har et stort lager av dekor og rekvisita. Dette har vært veldig populært i det siste, og er både bærekraftig og billigere enn å kjøpe alt nytt. Du slipper å fylle opp skuffer og skap med ting som kanskje aldri blir brukt igjen. Kontakt oss for hjelp eller klikk her for en oversikt: Dekorutleie

Lykke til med planleggingen og velkommen til å ta kontakt med oss for hjelp til hele eller deler av selskapsplanleggingen. Vi elsker å bidra slik at kundene våre kommer utvilt og klar til sitt eget selskap og har mange tips til hvordan en skal velge riktig lokale.

Hilsen Mette Christine og Vibeke