Valg av Toastmaster til bryllupet – Profesjonell eller ikke?

Vordende brudepar drømmer om den perfekte dagen. Dagen du skal gi ditt ja til din elskede, og feire dette sammen med alle som står deg nær. Viktige hendelser i livet, skaper også store forventninger. Stort eller lite bryllup, tradisjonelt og klassisk eller kanskje en mer personlig og individuell stil? Uansett ønsker, husk på å finne rett toastmaster til bryllupet. Om dette skal hyres inn profesjonelt, må det gjøres i god tid – gjerne sammen med bestilling av festlokalet.

Hva er en toastmaster?

Hvorfor bruke en toastmaster, og hvorfor er dette spesielt viktig i et bryllup? En vanlig feiloppfatning er at en toastmasters viktigste oppgave er å være standup komiker. Feil, så feil er dette: Rollen er rett og slett uhyre viktig for å få en vellykket dag. Om toastmasteren har humoristiske egenskaper, vil dette selvsagt sette en ekstra spiss på innholdet. Hovedrollen derimot, er å være bindeleddet mellom brudeparet og kjøkkenet/hovmester.  Han/hun er en viktig koordinator som er ansvarlig for «flyten» i programmet. En hovedbrikke på selve dagen.

Toastmasteren skal påse at alle taler kommer i riktig rekkefølge, at mat og drikke kommer inn og ut til riktig tid, at det tekniske er på plass samt at detaljer stemmer. Han/hun må ha et våkent øye og være opptatt av de små detaljene, ha en overordnet oversikt på bordesetet, på brudeparet og selvsagt på hver enkelt gjests behov. En viktig rolle for toastmasteren er å bygge opp stemningen i løpet av festen. Og å sørge for at brudeparet slapper av og nyter kvelden, slik at alle forventningene innfris og det blir deres drømmedag. Det er en stor og viktig oppgave, som må behandles med ærbødighet.

Hva med programmet?

En seriøs og profesjonell toastmaster utarbeider et program og en kjøreplan i god tid før den store dagen. God kommunikasjon i forkant av bryllupsfesten er viktig. Brudeparet og toastmasteren bør blir kjent og kvalitetssikre planen slik at kvelden blir vellykket.

Kjøreplanen bør sendes kjøkkenansvarlig i god tid. Det er utrolig viktig at hovmesteren kjenner til og har innøvd når mat skal serveres og dekketøy skal ryddes. I tillegg bør personalet ha kjennskap til talelisten slik at middagsserveringen tilpasses. Dere har kanskje opplevd fester der serveringspersonell har vært en støyende rekvisitt under taler?  Unngå dette – vær i forkant og legg ned arbeid i forberedelsene. Slike detaljer kan være lett å glemme.

En venn eller en profesjonell toastmaster?

Velg gjerne en god venn eller et familiemedlem som toastmaster til bryllupet. Men husk da på at dette binder personen. Han kan ikke slappe av på samme måte som de andre gjestene. Fordelen med å velge en profesjonell toastmaster, er at alle gjestene kan nyte kvelden uten ekstra ansvar. Vær klar over at toastmasterrollen medfører en del arbeid – sjekk med den dere spør om hva de tenker om dette. Det å benytte en venn eller et nært familiemedlem kan også være et pluss fordi toastmasteren kjenner mange av gjestene.

I noen tilfeller kan det være greit å ha en toastmaster som har god dialog med de ansatte i lokalet. Dersom noe skulle oppstå, vil det være en fordel med en profesjonell toastmaster, da det er han/hennes jobb å ordne opp. Vi anbefaler dere å tenke igjennom deres behov. Snakk sammen om ønsker og forventninger rundt alle deler av festen. Pass på at den dere velger tar rollen på største alvor, slik at dere kan nyte bryllupsfesten. Vi anbefaler dere å følge magefølelsen. Kjemi er viktig for at personen dere ønsker å benytte skal forstå deres forventninger og ønsker.

Lykke til med forberedelsene og gratulerer med kjærligheten. Husk at vi gjerne hjelper dere med forberedelsene.